Imamo čast da Vas pozovemo na predstavljanje knjige (Post)istina (post)demokratije, Davora Džalta, umetnika, teoretičara umetnosti, filozofa i teologa, koja će biti održana u prostoru Galerije art55 (Ćirila i Metodija 17a, Niš), u utorak 10. decembra 2024, u 19 časova.
U knjizi (Post)istina (post)demokratije sabrano je dvadeset eseja i jedanaest razgovora dr Davora Džalta, koji su nastajali u periodu dužem od deset godina, u kojima autor promišlja i govori na brojne društveno-političke i religijske teme, i predstavljaju sveobuhvatnu sliku svetu u kome živimo. Izdavač knjige je MediaSfera (Beograd).
U razgovoru učestvuju:
Dr Velibor Velja Petković, Filozofski fakultet Niš
Gordana Jočić, glavna i odgovorna urednica MediaSfere
Dr Davor Džalto, autor
Miljana Jeremić, moderator
Dr Davor Džalto (1980) redovni je profesor Univerzitetskog koledža u Stokholmu, i predsednik Instituta za studije kulture i hrišćanstva. Njegov naučno-istraživački i predavački rad vezan je za oblasti političke teologije i filozofije (naročito anarhizma), studija religije i kulture, kao i istorije i teorije umetnosti. Predavao je na više evropskih i američkih univerziteta. U svojstvu autora i priređivača objavio je više od dvadeset knjiga, među kojima se ističu Orthodoxy and Anarchism (Lexington Books/Fortress Academic, 2024), Beyond Capitalist Dystopia (Routledge, 2022), Anarchy and the Kingdom of God (Fordham University Press, 2021) i Yugoslavia: Peace, War, and Dissolution (sa Noamom Čomskim, PM Press, 2018), a autor je i preko sto stručnih i popularnih članaka i eseja. Umetnički deluje u medijima slikarstva i grafike.
Jelena Trajković Popivoda (1980, Kraljevo), klasični crtež i slikarstvo su njena glavna preokupacija, pri čemu kontinuirano istražuje različite medije, načine njihove vizuelne prezentacije i moduse osvajanja prostora u kome umetničko delo postoji – objekte, svetlosne i ambijentalne instalacije, multimedijalne umetničke projekte.
Osnovne, postdiplomske i doktorsko-umetničke studije završila je na FLU u Beogradu. Od 2004. godine samostalno je izlagala 33 puta i zemlji i inostranstvu, a kolektivno je učestvovala na više od 300 izložbi, kao i u radu mnogobrojnih likovnih kolonija, radionica, seminara i tribina. Za svoj umetnčki rad dobitnica je oko 20-tak nagrada i priznanja. Član je ULUS-a od 2005. godine. Na Fakultetu umetnosti u Nišu radi od 2012. godine.
Život je igra – Pleši na svoj način
Svojom kontinuiranom aktivnošću, analitičnošću i postojanošću ideja vizuelna umetnica Jelena Trajković Popivoda zaokružuje novi ciklus radova pod objedinjenim naslovom Život je igra – Pleši na svoj način. Višegodišnja istraživanja pitanja likovnosti i kompozicije i jasno tematsko opredeljenje, za epilog imaju niz dela koja čine ovu prepoznatljivu celinu. Zasnovana su na analizi ljudskog tela i sistematičnom pristupu fenomenu pokreta i kretanja tela u prostoru.
U Jelenonoj aktuelnoj poetici, siluete formiraju kompozicije u jedinstvenom ambijentu ispunjene uvek drugačijom atmosferom. Ona svoje ideje materijalizuje nizom tehnoloških postupaka. Umetnica crta, redukuje, kombinuje, opseca, preklapa ili otiskuje, kontinuirano eksperimentiše. Pažljivo koncipiran crtež izveden je dinamičnom linijom. Manifestuje se kroz prožimanje tragova načinjenih pritiskom valjka grafičke prese ili formiranjem fizičkih preklopa linijskih struktura različitih bojenih vrednosti. Nacrtane figure u pokretu poseduju gracioznost a od posmatrača iziskuju pažnju pri iščitavanju svakog segmenta slike. Sceničnost svake likovne celine ispunjena je energijom pokreta i gotovo da je praćena zvukom koji se može naslutiti. Otvorenost i spremnost umetnice da poetiku kojoj je posvećena iskaže kroz spoj različitih likovnih tehnika, potvrda su njenog promišljenog pristupa inicijalnoj ideji, jasnog koncepta u realizovanju i prezentovanju vlastite poetike.
Nesumnjiv pozitivan stav sa kojim se susrećemo u delima pred nama, svakako je odraz karaktera umetnice i njene potrebe da svet vidi kao mesto afirmacije vrednosti postojanja i samog života. U vremenu u kojem se zanemaruje značaj pojedinca a njegov glas je upitan, presudno je izboriti se za elementarno pravo da svako od nas, kako umetnica kaže, pleše na svoj način. Ta različitost je bogatstvo i pretpostavka ndividualnog i intelektualnog opstanka zajednice u celini i nas samih.
Slobodan Radojković
CLAUDIJA CANAVESI, 25.10 - 2.11.2024.
Otvaranje izložbe: petak, 25.10.2024. u 19.00 h
CLAUDIA CANAVESI
Rođena 1976. godine u Busto Arsiziju, Italija. Živi i radi u blizini mesta Vareze. 2000. godine diplomirala iz oblasti skulpture na Akademija Brera, Milano. Od 2003. godine predaje vajanje u srednjim umetničkim školama, trenutno na Liceo Artistico Angelo Fratini u Varezeu. Od 2009. do 2016. godine sarađivala na predmetu Reprezentativna laboratorija na Fakultetu arhitektonskih nauka Politehničkog fakulteta u Milanu. Od 2010. do 2019. godine sarađivala sa Odeljenjem za kulturu Opštine Carnago u organizaciji umetničkih događaja u crkvi San Roko. Od 1998. godine učestvuje grupnim izložbama u Italiji i inostranstvu.
Odabrane samostalne izložbe:
2024. Vimercate (Milano)
2022. Liceo Artistico A. Frattini, Vareze
2018. Vila Borleti, Oriđo (Ko)
2014. Pagliari u Sala Esposizioni Panizza – Ghiffa (Verbanija)
2013. Crkva San Pietro, Lonate Ceppino (Va), Teatrino di Villa Gonzaga, Olgiate Olona – organizator Fermo Stucchi
2010. Crkva San Roko, Karnago (Vareze); Spazio Danseei, Olgiate Olona (Vareze)
2008. Kuzukubo Art Camp, Fujimi-cho (Nagano), Japan
2007. Opština Urbino, u saradnji sa MTa/Giancarlo De Carlo and
Associates, La Rampa Francesco di Giorgio, Urbino; Galerija Nowhere – Milano
2003. Circolo Culturale Bertolt Breht, Milano
2002. Spazio Laboratorio Hajech, Milano
Od 1997. godine učestvuje na simpozijumima, radionicama i rezidencijama savremene umetnosti.
JADRANKA PROTIĆ, 8-19.10.2024.
Otvaranje izložbe: utorak, 8.10.2024. u 19.00 h
Dnevnici
Ono što ostaje posle susreta, emotivnih, čulnih, vizuelnih, kao neuhvatljivi utisak specifičnih osobina i jačina, Jadranka Protić opisuje, utiskuje, beleži, na papiru… Doživljaji se, tako, zaokružuju i postaju trag o postojanju, o vremenu, ponekad dodiruju tajanstvene granice sopstvenog (našeg) prisustva i kolaboracije sa izazovima. Posmatran sa strane, njen rad povezuje osećanje melanholije koja, izvesno, isijava iz dubine empatije i intenziteta doživljaja. Jadranka ne presuđuje, ona sa razumevanjem daje svoj komentar na teme kojima otvara i otkriva lepezu unutrašnjih povezanosti i sinergija, prisustva dobra ili zla u nama ali i prepoznavanja istog osećanja van nas.
Balkan je geografsko područje njenog stasavanja, formiranja i života, njegovo urbano trajanje i specifičnosti civilizacijskih kretanja. Rođena na Jadranu, detinjstvo do tinejđžerskih godina provodi na moru, a zatim odrastanje i školovanje nastavlja u Beogradu u kome se formira kao osoba i kome se u kontinuitetu vraća do danas. U svojim tridesetim godinama prelazi u Beč, gde i danas živi. Likovno obrazovanje stiče u ovom gradu i tu formira jezik oblikovanja i tehniku izvođenja rada. Ove biografske crtice su bitne jer su utkane u grafičke i reljefne zapise i važne u njihovom tumačenju. Promene prostora u kome živi iniciraju preispitivanja, poređenja, uočavanja sličnosti i razlika, što oblikuje Jadrankino unutrašnje biće sa kojim ona, zatim, komunicira u svojim delima. Pred nama je, dakle, rad koji nastaje kao reakcija, formiran tako da izaziva različita osećanja, kao i višeznančna čitanja koja sam prikaz izaziva. Prizori mladica ruža umotani u jutene vreće za kafu, odoru koja ih štiti od zime, u bečkim vrtovima i parkovima Jadrankin su motiv snažne opservacije, od forme do suštine i u obrnutom smeru, obuhvatajući sve elemente koje ruža kao pojam reflektuje. Od posmatranja, ona gradi prostornu kompoziciju višeslojnog značenja, metaforu brižljivo odabranog sinhroniciteta. U središtu pažnje je lepota i krhkost cveta. Nevidljiva i sakrivena, stabljika u sebi štiti nestvorenu lepotu od surovosti prirode i višeslojnosti pogleda. Ta brižnost i potreba u nameri,
pretvara biljku u suprotnost, vizuelnu metaforu, novi narativ koji forme tvore u međusobnim prostornim odnosima. Senovita obličija usamljenih jedinki koja izgubljeno lutaju u bezobličnom prostoru, usamljena iako su u velikim grupama. Posmatranje njenih grafičkih otisaka izaziva nelagodu, samoispitivanje i pitanje lične odgovornosti u postupcima činjenja, ali i propuštenih prilika.
„…Urbani oblik više nije označen linijom koja odvaja ovde od tamo. Umesto toga, postao je kompjuterizovani raspored. (P. Vilirio, „Kritični prostor“, Gradac, Čačak, 2011. god.) Vreme migracaja, ovo naše vreme, iscrtava krhkost i ranjivost ljudskog postojanja, sudbinu večitog lutanja. Kao pod lupom uvećana, rukom pisana pisma javljaju se na Jadrankinim grafikama da podsete na svoj nestanak i liniju koja je dirala dušu svojom specifičnošću i trajanjem u vremenu, isčekivanjem, jačinom sakrivenom u jeziku i rukopisu, formi koja je isčezla. Ne postoje više te tanane opservacije i nevidljivo bogatstvo osećanja.
Motivi izdvojeni u Jadrankinom brižnom pogledu smenjuju jedan drugog, a ona ih, s pažnjom beleži i slaže u stranice plisea, povezujući ih tako u novu ravan odnosa i novi pogled i vizuelno značenje. Tako svaki segment rada, od motiva, preko tehnike u kojoj se izvodi, do načina na koji će biti prikazan, upućuju na složenost pristupa temi i interpretaciji kojom se umetnica bavi komentarom, novim radom, oživljenim sećanjem, otrgnutim iz linearnog toka vremena koje vodi u sigurnost zaborava i beskraj ponavljanja. Jadranka Protić, tako, duboko lični stav sinhronizuje sa opštim ispoljavanjem sveta i događanja koja ga čine.
„…Onaj ko se u potpunosti poistovećuje s nečim ponaša se tako kao da očekuje dolazak „sveopšte harmonije“ ili kao da veruje da je dao prvi podsticaj za njeno uspostavljanje. Delati znači ukotviti se u bliskoj budućnosti, koja je tako bliska da zbog toga postaje gotovo opipljiva, znači osećati se kao njen sastavni deo. (E. M. Sioran, Istorija i utopija, prev. B. Jelić, str. 92., Alef, Gradac, Čačak, 2009.)
Dragica Vuković
Konkurs
Svake godine, krajem avgusta, Galerija Art55 raspisuje konkurs za umetničke projekte za sledeću izlagačku godinu. Pozivamo sve zainteresovane likovne, primjenjene i multimedijalne akademske umetnike i umetnice da pošalju svoje predloge za organizaciju samostalnih ili grupnih izložbi. Pravo učešća imaju domaći I strani autori / grupe autora. Konkurs se prvenstveno odnosi na mladje umetnike, kao i na umetnike koji su već stekli umetničke reference.
Konkuriše se isključivo sa radovima koji će u dodeljenom terminu biti izloženi.
Galerija Art55 obezbeđuje: galerijski prostor, stručnu pomoć pri postavci izložbe, katalog, pozivnice, plakat, medijsku prezentaciju i otvaranje izložbe.