Dado Đurić, jedan od najistaknutijih predstavnika figurativne umetnosti, rođen je 4. oktobra 1933. godine na Cetinju. Školovanje je započeo u Herceg Novom gde je 1952. završio Umetniču školu a Akademiju likovnih umetnosti završio je u Beogradu 1956. godine, u klasi profesora Marka Čelebonovića. 
Od 1956. godine odlazi u Francuskoj gde prolazi put od anonimnog  litografskog štampara do jednog od najvećih slikara današnjice. U Parizu je najpre radio u litografskom ateljeu, gde upoznaje Žana Dibifea i Roberta Matu. Od 1958. sarađivao je sa galerijom Danijela Kordijea a potom sa Andre Fransoa Petijem.
Pored Francuske živeo je u Njujorku i centralnoj Africi.
Prva Dadova retrospektivna izložba održana je 1970. godine u Nacionalnom centru savremene umetnosti u Parizu, a potom je usledila retrospektiva u Roterdamu u muzeju “Bojmans van Beningen“ kao i 1984. godine u Galeriji “Bobur“ u Parizu.
Pored ulja i crteža, radio je grafike, kolaže, skulpture, instalacije, keramiku, bavio se scenografijom, oslikavanjem nameštaja, ilustrovanjem knjiga…
Izlagao je na Venecijanskom bijenalu 2009. godine.
Ugledni istoričar umetnosti Alan Boske o njegovom delu objavio je monografiju „Dado, univerzum bez odmora“, kao i dokumentarni film.
Dela Dade Đurića nalaze se u mnogim muzejima, od Pompidua u Parizu do “MOME” u Njujorku, galerijama i  privatnim kolekcijama širom sveta.
Dobitnik je nagrada: Trinaestojulska nagrada Republike Crne Gore, 1971; Grand prix za gravuru sa inostranih prostora u Varni, Bugarska, 1983; Nagrada Petar Lubarda na Tradicionalnoj izložbi ULUCG-a, 1985; Nagrada za umetnost Ministarstva kulture Republike Francuske; Nagrada Republike Crne Gore Petar Lubarda, 2000; Trinaestojulska nagrada za životno delo, 2010. godine.

 

Godina: 1986
Otisak: 30
Papir: Rives, 39x26cm
Štampa: Atelje Biel Genty
Editions Fata Morgana: 28 gravura koje su delimično promenjene i dorađene u odnosu na prvu ediciju koja je štampana u 70 otisaka.

 

KULTURNE RELACIJE NIŠ - VERCELLI, 13 - 23.12.2023

Otvaranje izložbe: sreda, 13. decembar u 19.00 h

Projekat „Kulturne relacije Niš-Verčeli“ realizovan u Nišu u periodu od 19. do 26. avgusta 2023. godine nesumnjivi je doprinos kulturnoj saradnji Srbije i Italije. Tokom boravka u Galeriji ART55 i u grafičkom studiju Slobodana Radojkovića četrnaestoro stvaralaca sa severa Italije i sa juga Srbije učestvovalo je u zajedničkom umetničkom projektu. Izbor autora zasnovan je na nameri da se prezentuju autentične likovne poetike i stvaralačka atmosfera dve različite kulturne sredine. Raspon tehnika kreće se od crteža, grafičkih tehnika visoke i duboke štampe, kolaža, te kombinovanja različitih medija u oblikovanju trodimenzionalnih vizuelnih celina. Susret je zamišljen kao celodnevna aktivnost na dve bliske lokacije, kroz interaktivni odnos, preplitanje različitih autorskih pristupa i međusobni dijalog. Predstavljanje osobenih poetika Roberta Đaninetija, Rajka Popivode, Alfreda Bartolomeolija, Bojana Živića, Suzane Dočoli, Jelene Trajković-Popivode, Kristine Kjantareto, Milice Lilić, Đorđie Piloci, Slobodana Radojkovića, zaokruženo je učešćem u realizovanju zajedničkog rada i delima Marije Živić, Joškin Šiljana, Anđele Mujčić i Danijele Dimitrijević.
Atmosferu intenzivne stvaralačke aktivnosti obeležila je i jasna namera učesnika da održe aktivan odnos prema inicijalnoj ideji projekta – umetničkom dijalogu i iščitavanju drugačijeg kulturološkog koda. Verujem da dela prezentovana na izložbi i katalog koji prati postavku u Galeriji ART55 to i potvrđuju.

Ovaj projekt podržan je od Ministarstva kulture Republike Srbije.

SOPHIE LEGROS / BE, Flying, 29.11 - 9.12.2023. Otvaranje izložbe: sreda, 29. novembar u 19.00 h

Kroz svoja istraživanja prostora u urbanom pejzažu, koje preispituje mesto poezije u našim savremenim društvima i odražava moje stanje kao umetnika koji eksperimentiše, tragam za delotvornim umetničkim odgovorima na delikatnost stvaranja i prihvatanja statusa pesnika ili vizuelnog umetnika u današnjem svetu. To je angažovanje po sebi iskazano u umetnosti stava, i primorava me da obuhvatim materijalna, socijalna, psihološka, organska, prirodna, moralna… ograničenja, i ima za cilj vlastiti razvoj onog što bih nazvala „poetskom demokratijom“. „Korakom unazad“ polje parametara se proširuje. Njihovom primenom u kreativom postupku delo pokreće proces i našu percepciju, širi našu viziju i sredstva delovanja, pretvara naša ograničenja u oruđe, element na vlastitoj paleti, oslobađa nas granica, inhibicija i varki.
Ova izložba pod nazivom „Leteći“, prikazuje godinu avanture ispunjene puštanjem i letom 13 zmajeva, viđenjem sebe na nebu zajedno sa dvanaest bogova Olimpa. Ne gubim iz vida želju da živim izvan naše ljudske nesreće, u tihom zadovoljstvu gde nemoguće ne postoji, ne zaboravljajući dato ćudljivo ali stvarno obećanje da više nikada ne patim već uživam u večnosti. U početku, radilo se o tome da se vidi šarena kompozicija koja se dešava naspram plevetnila neba. Zapravo, u smišljenoj zbrci sna i jave, vođenoj slikom, moj život se odvija u ovoj umetnosti održanja i nudi važno mesto ljubavi, prijateljstvu, slobodi, bratstvu, uzbudljivim vrednostima viteza koji luta kroz nepredviđene situacije našeg društva.

Sophie Legros

NIŠKI GRAFIČKI KRUG, Tvrdjava u otisku, 16 - 27.11.2023.

Otvaranje izložbe: četvrtak, 16. novembar u 19.00 h

Tri veka niške tvrdjave – Konkurs niškog grafičkog kruga

Žiri u sastavu Slobodan Radojković, Desislava Hristova/Bugarska i Milena Maksimović nagradio je sledeće autore:

I nagrada: Nikola Radosavljević, „Tvrdjava“, suva igla

II nagrada: Milena Petrović, „Never let me go“, kombinovana tehnika

III nagrada: Roberto Gianinetti, „Table 18 – Fortres&Block 18“, drvorez

• Konkurs je bio otvoren za sve profesionalne umetnike iz Srbije, inostranstva, kao i za studente završnih godina Akademija umetnosti, Fakulteta umetnosti i Fakulteta likovnih i primenjenih umetnosti.

• Duža strana grafičkog lista ne sme preći 20 cm
Tvrdjava,-suva-igla-Nikola-Radosavljevic
Plakat-za-web-NGK

DRAGAN KITANOVIĆ
Rođen 15.04.1951. godine u Bršljinu, Novo Mesto, Slovenija. Osnovnu školu završava u Istarskom Lovranu i Banjaluci gde družeči se sa braćom Berber, Mersadom i Omerom dobija prve lekcije iz crteža i grafike. U Nišu završava gimanziju Stevan Sremac i Pravni Fakultet. Radni vek kao pravnik provodi u Elektronskoj industriji Niš. Od gimnazijskih dana aktivno se bavi crtežom, slikanjem i grafikom.
Umro je u Nišu 02.11.2019.

UMETNIK BLAGORODNE DUŠE
Ako bi se umetničko delo Dragana Kitanovića moglo izraziti sa samo nekoliko reči i ujedno opisati on sâm kao autor, stopljen, dakle, sa svojim delom, sa svojim crtežima, slikama i radovima primenjenog dizajna, onda bih sa dubokim osećanjem da govorim neporecivu istinu rekao da je on zaista umetnik blagorodne duše. Ove tri reči dovoljne su da u nama ožive čoveka koji je imao odmeren korak, odmeren govor, odmerene pokrete. Nikad brz, nikad nagao, nikad eruptivan. A upravo sam ga takvog i poznavao, daleko pre nego što sam prvi put ušao u njegov atelje. Susret sa njegovim radovima, tom prilikom, ali i kasnije, više puta, bio je samo potvrda da svoj sud i osećaj, a sada i iz ove perspektive, perspektive sećanja, ne moram da preoblikujem niti prilagođavam ovom svečanom trenutku.
Crtež je za Dragana bio osnov svih tehnika kojima se bavio, polazište koje mu je davalo sigurnost i izvesnost da će ideju izvesti do kraja, da će se izraziti u punini, bez ostatka. Kad kažem bez ostatka, želim reći da se kod njega ne može naići na fenomen nedovršenog dela kao na princip estetske nedovršenosti, koji posmatraču daje mogućnost da ga u svojoj imaginaciji ispuni i okonča. Ne, za njega je delo dovršeno kad se planirani prostor ispuni svim detaljima, kad se priča ispriča dokraja. I svaki potez bio mu je podjednako važan, bilo da je povučen u centru ili na rubovima dela. U tom smislu teško je zaključiti da postoji jedna tačka otvaranja, jedan put koji vodi do razumevanja suštine. Iako je delo celine, svaki detalj, svaki preplet povučenih linija, sva njihova umreženost, koja skriva nove lavirinte, za sebe je jedna suština, dovoljno izazovna da joj se mora posvetiti puna pažnja. Kod radova kod kojih ima manje ili više slobodnog prostora, odnosno belina koje ostaju izvan crteža, čak su i one u funkciji sveukupnog likovnog narativa.
U crtežima koji nisu samo u tušu, već su obogaćeni prelivima boja, nekad prozirnim a nekad gustim, odnosno u tzv. kombinovanim tehnikama, likovni akcenti su samim tim potenciraniji, oblici plastičniji, likovna sintaksa daleko bogatija i izražajnija.
Racionalan, ali ne i hladan, već suzdržano emotivan, nenametljiv i skroman, Dragan Kitanović je živeo u svetu svoje umetnosti, kojoj se dokraja predavao i koja mu je bila pribežište od realnosti koja ga nije štedela, kao uostalom nijednoga od nas. Ova izložba je prilika da ga bolje upoznamo i razumemo, i kao umetnika i kao čoveka.
Zvonimir Kostić Palanski


KAYOUNG CHOI, 21.9. - 3.10.2023.

Otvaranje izložbe: četvrtak, 21. septembar u 19.00 h

KAJONG ČE
Rođena je u Seulu 1989. godine, gde živi i radi. Kajong Če je diplomirala orijentalno slikarstvo na Nacionalnom univerzitetu u Seulu i magistrirala je na istoj instituciji. Usidrena u ispitivanje odnosa stvarnosti i ideala, umetnica nastoji da kroz slikarstvo prenese romansu nedoživljenog i izmišljene iluzije. Kroz umetničke instalacije i performanse izaziva osećaj virtuelne prisutnosti, što nameće fundamentalna pitanja o kategorijama percepcije i doživljaja i značaja slikarstva.
Održala je ukupno osam samostalnih izložbi u Koreji, Japanu i na Islandu, kao što su “Opstanak u fantaziji” u Muzeju umetnosti Kumho u Seulu, u Koreji 2022. godine, “Srpska planina, kamenolom, Venčac” u galeriji Art Space Hjong u Seulu, u Koreji 2020. godine. Učestvovala je na grupnim izložbama u Koreji, Kini, Japanu, Australiji i na Islandu, gde je učestvovala i na likovnim kolonijama. Trenutno radi na svojim umetničkim projektima na Incheon Art Platform Artist Residency u Koreji. Dobila je nagrade od institucija kao što su Muzej umetnosti Kumho i Seulska fondacija za umetnost i kulturu.

Fantazmagorični pejzaži Srbije na slikama Kajong Če
Zaintrigirana nepoznatom dalekom zemljom i njenim prirodnim lepotama o kojima saznaje iz priča i preko fotografija, Ka Jong Če pokušava da uroni u geološki nepoznat svet Srpskog gorja, analizira ga, domišlja i naglašava strukturu stena. Laganim potezima skoro transparentne boje, ona formira vizuelni doživljaj prostora nepostojanog pejzaža kamenoloma.
Kroz opus Ka Joung Če, primetan je dualizam između realističnih elemenata izabranog pejzaža i apstraktnih površina, koje su nijansirane blagim prelazima organski uklopljene u kompozicionu celinu ili su jednoobrazno obojene geometrijske površine poput kolaža oštro usečene u pejzaž, što daje transcedentalni prizvuk. Krakteristični primeri su kompozicije koje nose nazive “Beli mermeri u Venčacu” na kojima mermerni blokovi izviru iz zemljane površine, ili njihovi odlomljeni delovi bivaju nošeni vihorom, kao da su sačinjeni od papira. Drugačije, kao na slici “Jezero”, autorka postiže transcendentnost suprostavljanjem filigranskog, gotovo kaligrafskog crteža stena u svetlosivoj boji na beloj pozadini i koloristički obrađene površine gotovo mirne vode, kojom dostiže iluziju trodimenzionalnosti.
Čini se da je izbor mozaično sastavljene slike iz više delova različitih formata brižno izabran. Spajanjem više formata sa razgraničenjem pomoću blage, a dovoljno naglašene dislokacije delova motiva na spojevima, autorka suptilno ukazuje da se u stvaralački proces uplitala imaginacija kako bi se iz virtuelnih predstava, u datom trenutku nedostižnih prostora, stvorila opsena lično doživljenog. Ubacivanjem manjeg formata sa uveličanim detaljem stena autorka iskazuje divljenje prema karakteristikama strukture kamena.
Ka Jongin dualizam između stvarnosti i apstrakcije stvara privid metafizičnosti, dok njena sposobnost da evocira lično iskustvo kroz sliku može očarati gledaoce. Njena tendencija da se odvoji od realnog pejzaža, naročito na slikama “Beli mermeri u Venčacu, “Planina”, “Srpska planina” i “Pomeranje planina”, ostavljaju fantazmagorični utisak. Ka Jong Če nas vodi na putovanje kroz kamenolome i pejzaže, istražujući granice između stvarnosti i imaginacije i podseća na snagu umetnosti da bude posrednik u dijalogu između prirode i ljudske percepcije.
Marija Curk


DAMON KOWARSKY i HYUNJU KIM, 7-19.9.2023.

Otvaranje izložbe: četvrtak, 7. septembar u 19.00 h

DEMON KOVARSKI
Demon Kovarski je studirao grafiku na Victorian College of the Arts i Glasgow School of Art. Od diplomiranja 2000. godine mnogo je putovao. Veliki deo njegovog rada inspirišu arhitektura, boje zemlje i neba.
Kovarski je dobitnik više nagrada, uključujući Toyota Community Spirit Artist Travel Award, Creative Victoria New Works Grant i Australia Council Asia-Australia Creative Partnerships Grant. Radio je kao naučni, sudski i arheološki ilustrator.
2007. godine je predavao crtanje i studirao minijaturno slikarstvo na Beaconhouse National University Lahore. Godine 2010, 2014 i 2017. predavao je grafiku na Indus Valley School of Art and Architecture Karachi.
Redovno izlaže u Australiji i inostranstvu.
Samostalne izložbe: Melburn, Kambera, Hong Kong, Seul, Njujork, Filadelfija, Velington, Kairo, Damask, Lahore, Islamabad, Karači…

HJUNJU KIM
Živi u Melburnu, Australija, od 2012. godine. Hjunju Kim studirala je na Dankook University Korea i Visva-Bharati University Santiniketan, India.
Hjunju Kim prvenstveno se bavi bakropisom i crtanjem. Njen magični realizam razdvaja svetove i spaja različite stvarnosti. Njena dela pričaju priče koje kombinuju prirodu, kulturu, mitologiju i maštu. Putovanje kroz različite kulture sveta daje joj bogat izvor za inspiraciju i ideje.
Od kada je diplomirala, Kim je izlagala i boravila u mnogim zemljama uključujući Veliku Britaniju, Grčku, Egipat, Indiju, Australiju, Novi Zeland, Hong Kong, Koreju, Kinu, Pakistan, Nepal, Francusku i Srbiju.
Kim je predavala grafiku na Lalit Kala Academy, Bhubaneswar, India, National College of Art, Lahore, Megalo Print Studio Canberra i Guanlan China Printmaking Museum. Godine 2016. Kim je bila rezidentna umetnica u Léhon, France uz podršku Alfred and Trafford Klots International Program for Artists. Učestvovala je na Međunarodnom slikarskom simpozijumu Studenica u Srbiji 2019.
Umetnička dela Hjunju Kim izabrana su 2022. godine za Beijing Winter Olympics Print Portfolio a iste godine bila je finalista na International Print Biennial at the National Taiwan Museum of Fine Arts. Kim je nedavno završila rezidenciju umetnika u Guanlan Original Printmaking Base.


ALFREDO BARTOLOMEOLI, 23.08. - 03.09.2023.

Otvaranje izložbe: sreda 23.08.2023. u 20.00 h

Rođen je u Urbinu 1950. godine. Diplomu Maestra d’Arte iz Urbina stekao je 1967. Pohađao je кursеве za bakropis pod vođstvom najvećih majstora iz Urbina(Castellani, Bruskaglia i Piaceia). Od 1973. do 1978. radio je kao štampar. Bio je na Katedri za ksilografiju na Umetničkom institutu u Urbinu od 1984. do 2011. Od 1971. predavao je na Međunarodnim kursevima graviranja, a od 2001. do 2010. bio je tehnički direktor Međunarodnih letnjih kurseva za umetničko graviranje u Urbinu. Godine 1995. predavao je međunarodnom kursu grafike u Palma de Majorci (Španija, Miro fondacija), 2000. održao je kurs za studente i nastavnike na “Escuola de Bellas Artes” u Saragosi. Osnivač je udruženja „La Luna” koje uređuje Art ediciju, njegove drvoreze prate kompozicije italijanskih i stranih pesnika (L. De Giovanni, E. Signoribus, M. Luzzi, P. Volponi, V. Szymborska). Imao je mnogobrojne samostalne i kolektivne izložbe u Italiji i inostranstvu. Živi i radi u Urbinu.


"KULTURNE RELACIJE VERCELLI / ITALIJA - NIŠ"

 

Umetnički projekat „Kulturne relacije Niš-Verčeli / Italija“ zamišljen je kao doprinos međunarodnoj saradnji umetnika iz Srbije i Italije. Tokom čitave poslednje decenije brojna su pojedinačna angažovanja u uspostavljanju i negovanju sadržajnih kulturnih veza između stvaralaca iz Italije (Verčeli, Rim, Urbino) i sa juga Srbije. Ona se i dalje neguju i produbljuju a predlog ovog projekta predstavlja pretpostavku za novi susret stvaralaca dve zemlje i brojne kreativne aktivnosti.

Petoro umetnika iz Italije provešće radnu sedmicu sa petoro srpskih umetnika. Domaćin i koordinator ovog susreta biće Galerija Art55. Partner u organizaciji projekta u Italiji je neprofitna organizacija Printmaking Vercelli ETS iz Verčelija. Ova organizacija – udruženje poseduje galerijski prostor i grafičku radionicu a 2018. godine okupila je likovne umetnike – grafičare iz Italije i Srbije oko projekta Low Budget Orchestra. Ovaj projekat je podržalo Ministarstvo kulture i informisanja Srbije.

Bogatstvo različitih pristupa biće iskazano i kroz izvođenje dela u različitim umetničkim tehnikama. Mogućnosti rada u klasičnim crtačkim i slikarskim tehnikama, tiču se i zaokruženog tehničko-tehnološkog procesa rada u grafičkim tehnikama duboke, visoke i ravne štampe. U sredu 23.08.2023 u 20.30 neposredno posle otvaranja izložbe održaće se susret gostiju iz Italije sa umetnicima Niša i stručnom publikom u formi panel diskusije. U njoj će Roberto Gianinetti i Susanna Docolli načiniti osvrt i dati svoje viđenje aktuelnih kretanja u sferi likovne umetnosti u regionu severne Italije, odnosno izneti lična iskustava iz polja vizuelne umetnosti.

Broj dela izvedenih tokom sedmodnevnog susreta biće upotpunjen izborom iz aktuelnih produkcija učesnika i, zajedno sa zapisima načinjenim na panel diskusiji, biće prezentovani u Galeriji Art55 u decembru mesecu ove godine. Ista postavka biće izložena i u Verčeliju u organizaciji partnera u projektu Printmaking Vercelli ETS tokom 2024. godine. Roberto Đianineti / Roberto Gianinetti / Verčeli, Italija

Učesnici projekta:

Robero Gianinetti, Vercelli, Italija
Bartolomeoli Alfredo / Bartolomeoli Alfredo / Urbino, Italija
Đorđa Piloci / Giorgia Pilozzi / Rim, Italija
Susana Dočoli / Susanna Doccioli, / Rim, Italija
Kristina Kiantareto / Cristina Chiantaretto, Aosta, Italija

Slobodan Radojković / Niš, Srbija
Jelena Trajković-Popivoda, Beograd / Niš, Srbija
Rajko Popivoda, Beograd, Srbija
Milica Lilić, Niš, Srbija
Bojan Živić / Niš, Srbija

 

Predstavljamo Vam srpsku i medjunarodnu savremenu umetnost

Koncerti, tribine, prezentacije, radionice

Konkurs

Svake godine, krajem avgusta, Galerija Art55 raspisuje konkurs za umetničke projekte za sledeću izlagačku  godinu. Pozivamo sve zainteresovane likovne, primjenjene i multimedijalne akademske umetnike i umetnice da pošalju svoje predloge za organizaciju samostalnih ili grupnih izložbi. Pravo učešća imaju domaći I strani autori / grupe autora. Konkurs se prvenstveno odnosi na mladje umetnike, kao i na umetnike koji su već stekli umetničke reference.
Konkuriše se isključivo sa radovima koji će u dodeljenom terminu biti izloženi.
Galerija Art55 obezbeđuje: galerijski prostor, stručnu pomoć pri postavci izložbe, katalog, pozivnice, plakat, medijsku prezentaciju i otvaranje  izložbe. 

IZLOŽBA DADE ĐURIĆA produžena je do 3. februara 2024.